header
aliznn[1].jpg
לצוות המורים

בשנים האחרונות הובא המושג  "תלמידאות" אל השיח החינוכי. אף בביה"ס שלנו ישנה אמירה מצד מחנכים, מורים מקצועיים ואנשי טיפול כי "יש לחזק את 'התלמידאות' בקרב התלמידים".

התלמידאות היא שם כולל לכללים בסיסיים ופשוטים הפועלים כמקדמי הצלחה. היא כוללת כללים אשר בחלקם הגדול נקבעים בנורמות אוניברסליות  ובחלקם- בהחלטות בית-הספר (התקנון).

התלמידאות אינה קשורה לגיל. מתחילים בה עם היכנסו של התלמיד לכיתה א' ויש להמשיך לעסוק בה לאורך כל שנות לימודיו של התלמיד בביה"ס. חשוב לראות בתלמידאות תהליך מתמשך.

ניתן לראות מעין פירמידה  בעבודה עם התלמידים בנושא "התלמידאות":
  1. ליצור בסיס רחב ומוצק של כללי התנהגות בסיסיים אשר יהוו בסיס להמשך העבודה וכן לעורר בהם את ההכרה בחשיבות הלמידה (מוטיבציה ללמידה).
  2. לעבוד עם התלמידים על לקיחת אחריות אישית על הלמידה שלהם. עלינו לסייע להם להבין, ש"אין ארוחות חינם". יש להבהיר את הקשר שבין השקעה להצלחה.
  3. תלמיד שהשקיע, יגיע להישגים טובים. ההישגים הטובים הם קריטיים לצמיחתו של התלמיד.  הם מחזקים את תחושת המסוגלות של התלמיד ומעלים את הביטחון העצמי שלו. כישלון גורר תסכול-אכזבה-חוסר השקעה נוספת- כישלון נוסף וחוזר, חלילה. הצלחה גוררת הצלחה. עלינו להוקיר את  התלמיד שהשקיע בלימודיו והצליח בהם ולתת להצלחתו ביטוי פומבי.
המשימה שלנו ,של אנשי החינוך, היא לספק לתלמידים חוויות הצלחה הן בעזרת מטלות מותאמות לרמתם והן בעזרת הקניית כישורי למידה.
קשה לשנות הרגלים. אין לצפות, שהשינוי יקרה בבת אחת. עלינו לבדוק, היכן כל תלמיד נמצא ולסמן לו יעדים מקדמים. חשוב, שכל אנשי הצוות יעבדו עם כל תלמיד לפי היעדים שנקבעו לו. בנוסף, יש לעקוב אחרי ההתקדמות של התלמיד ולמדוד אותה באופן כמותי .יתרה מכך, חשוב  לשקף לו את התהליך שעשה: השקיע, התקדם ו בסוף הצליח.
הדגש הוא על הגדרת יעד, מדידה והערכה.

בברכת שנה טובה, שנה של עשיה נושאת פרי.
עליזה גלוסקא
רכזת פדגוגית וסגנית מנהלת בית הספר.